Egy online videós rendszerben óhatatlanul előfordul, hogy az ügyfeleid megpróbálják letölteni a videókat.

1. Tényleg van letöltés védelem?

Igen. A videókat egy átlagos felhasználó nem tudja letölteni, mert különböző technikákat alkalmazunk a letöltések ellen. Teszteltük a videóletöltő böngésző plugin-eket és azokkal szemben is egész jól meg tudjuk védeni a videókat.
Egy dologra azonban nincsen védelem: screen capture. Avagy, ha felveszi lejátszás közben a képernyő tartalmát, akkor el tudja vinni a videódat. Azonban ez ellen még Hollywood sem talált megoldást. Sajnos a technológia mai szintjén ez ellen nem lehet védekezni.
Viszont jó hír, hogy általában nem is ezzel próbálkoznak az ügyfelek, mert ez hosszadalmas (le kell játszani az összes videót hozzá, így legalább annyi időt elvisz, mint amilyen hosszú egy videó) és sokszor eszükbe sem jut, mert a letöltésre koncentrálnak.
FONTOS: A felhasználóid körében ne reklámozd, hogy van letöltés védelem, mert az felkérés a keringőre a kihívás kereső, informatikai beállítottságú hallgatóid felé!

2. Mi a felhasználó motivációja?

Főként akkor akarnak letölteni videót, ha valamilyen korlát közé vannak szorítva és ezt szeretnék megszüntetni.
Ilyen például az, amikor

  • időkorlátos hozzáférést adsz el, és ezt ő azzal akarja "kicselezni", hogy letölti a videókat
  • többen vettek meg egy anyagot, de a rendszer csak 1 felhasználót enged be egy alkalommal, így ezt szeretné "kiküszöbölni"
  • fontos neki, hogy offline is megnézhesse a videót (pl. repülőn) - ez utóbbira sajnos nincs még jó megoldásunk

Ezért azt javasoljuk, hogy például időkorlátos hozzáférést csak akkor adj, ha az valamilyen szempontból erősen indokolt.

3. Hogyan veszem észre?

Az ilyen eseményt az Admin\Idővonal menüben tudod észrevenni. Mutatunk egy példát rá az alábbi képen.

A felhasználó különböző módokon videóletöltéssel próbálkozik
FONTOS: Sose reklámozd a felhasználóid körében, hogy látod minden lépésüket, mert bizalmatlanságot szül és úgy fogják érezni, hogy nem jó ötlet a rendszert használni. (Persze, az adatvédelmi tájékoztatóban le kell írni, hogy milyen adatokat tárolunk és ezt nekik el is kell fogadniuk.)

4. Mit tegyek ilyenkor?

A legjobb, ha írsz neki egy emailt és tájékoztatod, hogy tudsz a próbálkozásairól. Ez nagyon hatásos tud lenni, mert ők nem is sejtik, hogy te látod a turpisságot.
Itt egy példa email:
Tárgy: Videó letöltés
Kedves [Név]!
Örülök, hogy a […] kurzus hallgatói között tudhatunk! Köszönjük a bizalmadat!
A rendszerünk jelezte, hogy próbálkoztál a kurzusvideók letöltésével. Kérlek, vedd figyelembe, hogy a videók letöltését, másolását nem támogatjuk, azokat a felületen tudod megnézni. Erről az általad is elfogadott ÁSZF II./4.1-es pontja rendelkezik és a felhasználói fiók megszüntetését is magával vonhatja:
"A Szolgáltatásban elérhető tartalmakat (különösen, de nem kizárólag az online videókat) csak a Szolgáltatás felületén lehet megtekinteni, azokat letölteni, másolni, sokszorosítani, megosztani, mások számára hozzáférhetővé tenni szigorúan tilos."
Biztos vagyok benne, hogy nem rosszindulatból tetted mindezt, de kérlek a jövőben az oldal felületét használd a videók megtekintéséhez! Ha bármilyen problémát tapasztalsz a videók lejátszásával kapcsolatban, kérlek, írj, mert a mi célunk is az, hogy a videókat kényelmesen meg tudd nézni.
Köszönettel,
[Aláírás]
Erre 2 gyakori reakció van:

  1. nagy csend, behúzta fülét-farkát
  2. visszaír, hogy ő ilyet nem csinált és kikéri magának (ez esetben olvasd el a következő fejezetet!)

5. Néha vannak fals pozitívok

Ez azt jelenti, hogy bizonyos videólejátszók esetében kaphatsz videó letöltés riasztást, miközben a felhasználód csak megnézni akarja a videókat. Ez azért van, mert elenyésző esetben előfordul, hogy nem támogatott videólejátszóval/böngészővel/eszközzel akarja lejátszani a videókat. Ezt néha letöltésként érzékeli a rendszer, mert az ügyfél eszköze úgy akarja a lejátszást elindítani, mintha le akarná tölteni.
Ha kiderül, hogy ez a szituáció, akkor meg kell kérni az ügyfelet, hogy másik eszközön/böngészőben próbálkozzon.